Absintmerken

Pastis

Barski (09/06/05 om 12:40:05):

Hallo allemaal,

Eigenlijk hoort dit onderwerp hier niet helemaal thuis maar ik zou graag van jullie willen weten wie een of meerdere van de hier onder genoemde anijslikeuren heeft geprobeerd. Vooral naar de laatste drie ben ik heel nieuwsgierig. Kan iemand mij verder nog het verschil uitleggen tussen Pastis en Anisette?

Lijstje:

Henri Bardouin
P'tit bleu "Pastis bleu"
Aqualanca "Anis de Provence"
Jules Girard "Pastis de Provence"
Pontarlier Anis Ancienne
Pontarlier Anis Ponsec
Vieux Pontarlier

Met vriendelijke groet,

Barski

 

Helfrich (09/06/05 om 22:22:34):

Barski schreef:

Kan iemand mij verder nog het verschil uitleggen tussen Pastis en Anisette?

Een pastis is een maceraat van o.a. steranijs en zoethout, zoals Ricard of 51. Een anisette is een anijslikeur, zoals Marie Brizard, sterker gesuikerd en zwakker in alcohol. Een maceraat of distillaat dat sterker is dan een anisette en dat geen pastis is, wordt een 'anis' genoemd. (Maar goed, Ricard werd ooit geëtiketteerd als anisette en sommige pastis is gedistilleerd, zoals die van Lemercier. Van die dingen.) De bekende Pernod 40 (45 in Frankrijk) is geen pastis maar een anis (al vinden we hem meestal als pastis op de drankenkaart terug).

Lijstje:

Henri Bardouin

Een zogenaamde kwaliteitspastis. Complex en eigenzinnig. Op z'n tijd een aardige afwisseling. Niet geschikt om te slempen, maar ook niet interessant genoeg om te savoureren. Toespelingen op historische receptuur zijn consumentenbedrog. Enige verwantschap met absint, o.a. door de toepassing van Artemisia vulgaris (bijvoet).

P'tit bleu "Pastis bleu"

Een "pastis bleu" is in de regel een middelmatige pastis waaraan blauwe kleurstof is toegevoegd, ter verhoging van de feestvreugde en als toespeling op het blauw dat contrasteert met de blanke klippen bij Marseille: de Calanques.

Aqualanca "Anis de Provence"

Een anijs- en muntbom. Best verfrissend in de zomer (met veel koud water) en slijmoplossend in de winter. Alles wat je erna drinkt, en eet, blijft naar Aqualanca smaken.

Jules Girard "Pastis de Provence"

Nooit gedronken, geloof ik.

Pontarlier Anis Ancienne
Pontarlier Anis Ponsec

Mijn favoriete anis. Gedistilleerd uit groene anijs. Geen steranijs, geen zoethout. De "à l'ancienne" is de ongesuikerde versie. De Ponsec is dus niet "sec" maar gesuikerd. Aangenaam en verfrissend, met een geheel eigen karakter. Ik vind dit een goed aperitief. Guy heeft ooit gezegd dat hij slechts de alsem toe hoefde te voegen om de absinthe opnieuw te creëren. De werkelijkheid is iets ingewikkelder, maar de verwantschap tussen de producten is evident.

Vieux Pontarlier

De anis van Pernot. Een product in dezelfde geest als de Pont à l'Ancienne, maar met een iets minder uitgesproken eigen karakter. Niet verkeerd.

 

Barski (09/07/05 om 17:04:12):

Bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ben zeer nieuwgierig naar de verschillende smaken, afgaande op jouw omschrijving hebben alle flessen in elk geval een zeer eigen karakter. Ik heb inmiddels de Henri Bardouin,  de P'tit bleu, de Aqualanca en de Jules Girard besteld bij barpartner. Ze hanteren daar prijzen waarvoor ik ze wel in huis wilde halen. Hetzelfde geldt overigens ook voor de gele en groene Chartreuse, daarvan wilde ook al heel lang weten hoe ze smaken. De Pontarlier Anis Ponsec zal ik vanavond bestellen want daar ben ik ook zeer nieuwsgierig naar. Mijn likeurenplank is dit weekend weer gevuld, zoveel is zeker. Van de Jules Girard zal ik nog een beoordeling schrijven.

 

Barski (09/22/05 om 22:56:43):

Die Pontarlier Anis Ponsec is inderdaad erg lekker, hetzelfde geldt voor de Vieux Pontarlier. Ze hebben beide wel wat weg van een La BLeue. Zacht, zoet en bergen aroma. Heel erg lekker allemaal. De Henry Bardouin en de Jules Girard moet ik nog proberen maar ik heb momenteel 4 flessen open staan en daarom wacht ik liever even.

Ik heb nu ook een Kallnacher en een Clandestine in huis, met betrekking tot die laatste viel mij direct op dat hij in mijn herinnering beter smaakte toen ik hem in het voorjaar voor het eerst proefde. Zou er iets veranderd zijn in het productieproces of in het recept? De muntsmaak is namelijk nogal duidelijk aanwezig. De Kallnacher viel mij, tot mijn verbazing, ook wat tegen. Ik had er na het lezen van een aantal beoordelingen toch meer van verwacht. Ondertussen heb ik besloten beide flessen een maand dicht te houden en ze opnieuw te proberen, ik heb het vermoeden dat beide flessen niet de tijd hebben gehad om te rijpen. Dat zou ook de geur verklaren, die leek wat afwezig.

Vooralsnog blijft de Kubler 53 mijn favoriet tenzij ik ooit nog een fles "une fee dans un verre" kan vinden. Tot die tijd is "Elixier du Pays du Fees" de volgende die ik ga proberen, hij is al in huis maar ik wacht er even mee. Vermoedelijk is de Pontarlier Anis van alle flessen het eerste leeg  :)

 

Helfrich (10/11/07 om 17:32:07):

Helfrich schreef:


Een anijs- en muntbom. Best verfrissend in de zomer (met veel koud water) en slijmoplossend in de winter. Alles wat je erna drinkt, en eet, blijft naar Aqualanca smaken.

Ambiosis is ook zoiets buitensporigs. Ze adviseren 10 delen koud water en die heb je ook eigenlijk wel nodig.

 

Barski (11/04/07 om 20:11:40):

Deze fles Pernod pastis of anisette heb ik een aantal weken geleden voor €15 in een kroeg aan de Korenmarkt gekocht. De fles was van de eigenaar van de kroeg en die had hem ooit gekregen. Hij hield echter niet van anijsdrankjes dus toen ik aangaf dat ik hem graag wilde hebben wisselde de fles in twee tellen van eigenaar. Het etiket is aardig vergeeld en lijkt totaal niet op de pastisflessen die ik eerder van Pernod heb gezien. Is er iemand die er wat meer van weet?

 

Helfrich (11/04/07 om 22:03:15):

Volgens mij is dit de Pernod "anis"-fles van voor 2000, vomgegeven naar de oorspronkelijke absintfles. De eerste "Pernod 51"-flessen zagen er ook ongeveer zo uit, maar dan staat er duidelijk "pastis" op het etiket.

Als ik me niet vergis zien sommige exportflessen (met een bestemming buiten de EU) er nog steeds ongeveer zo uit. Onder aan het etiket staat dan in een donkere balk met witte letters: "imported from France".

 

Barski (11/04/07 om 23:58:40):

Ah, dat schept meer duidelijkheid. Mijn dank.

 

Barski (11/17/07 om 10:18:56):

Het blijft overigens mierzoete troep. Ik merk dat als ik dan toch voor zoet en anijzig wil gaan, ik eerder een sambuca inschenk. Die mag ik tenminste nog lekker in de fik zetten.

 

Absintmerken